Khasiat Peria Katak : Bantu Turunkan Kadar Gula Dalam Darah

khasiat peria katak

Siapa pernah makan peria katak? Baru-baru ni ada orang bagi kat Ma Fas peria katak ni. Buahnya tak berapa besar pun. Tapi khasiat peria katak ni sangat bagus untuk kesihatan. Kalau selalu diamalkan ia dapat mengurangkan kadar gula dalam darah bagi mereka yang ada penyakit kencing manis atau diabetis. Kalau sihat pun masih boleh dijadikan amalan dengan memakan peria katak ni bagi mengelak dari terjadinya kencing manis.

 

khasiat peria katak

Kat Malaysia ni orang panggil Peria Katak tapi kalau bahasa botaninya ialah Momordica Charantia. Buah Momo gituu…hihihi. Dalam bahasa Inggeris pulak dipanggil Bitter Melon. Kecik-kecik ja buahnya tapi rasanya sangat pahit.

 

 

Khasiat Peria Katak : Bantu Turunkan Kadar Gula Dalam Darah

Journal Of Ethnopharmacology ada menerbitkan hasil Kajian Klinikal yang membuktikan peria katak mampu menurunkan kadar gula dalam darah dan meningkatkan sensitiviti insulin dalam badan pesakit kencing manis.

 

Bagaimana peria katak ni membantu turunkan kadar gula?

 

Dalam peria katak ni mengandungi fitonutrien, Polypeptide-P dan Charantin yang membantu mengawal gula dalam darah. Kiranya bahan kimia yang ada dalam peria katak ni bertindak macam insulin yang ada dalam badan manusia.

khasiat peria katak

Sebab tu bagi mereka yang ada kencing manis, sangat bagus  mengamalkan peria katak dalam menu harian. Kalau mula dari awal, in shaa Allah dapat bantu elakkan diri dari suntikan insulin kelak.

 

 

Jika nak cuba resepi peria katak goreng sempoi-sempoi, boleh TENGOK SINI ya.

 

 

Selain kita nak mengamalkan pemakanan peria katak untuk kawal kadar gula dalam darah, mungkin juga kita ambil tahu berkenaan Resveratrol. Resveratrol ini adalah:

 

  1. Bahan aktif tinggi antioksida yang diambil dari kulit Anggur Muscadine
  2. Sangat diperlukan  untuk membaiki sel organ Pankreas yang rosak
  3. Pankreas yang rosak gagal mengeluarkan hormon insulin dengan baik
  4. Bila tiada hormon insulin dikeluarkan  untuk menukarkan gula kepada tenaga, ia akan menyebabkan paras gula dalam darah semakin tinggi
  5. Resveratrol  bantu memastikan Pankreas sentiasa dalam keadaan normal dan sihat agar dapat mengeluarkan hormon insulin secara semulajadi dan menurunkan paras gula dalam darah.

 

Jika anda ingin dapatkan pati Resveratrol sebagai ikhtiar untuk menurunkan kadar gula dalam darah di samping berusaha untuk menyihatkan kembali organ pankreas, boleh hubungi Ma Fas untuk maklumat lanjut ya.. 🙂

 

pengedar-shaklee-jitra-pengedar-shaklee-alor-setar-pengedar-shaklee-kedah

 

Save

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
ˆ